Haarlemmermeer en ARCADIS zetten PraatMee in om de beste fietsroutes te vinden

In de moderne stedenbouw en infrastructuurplanning is burgerparticipatie cruciaal. Gemeente Haarlemmermeer en ingenieursbureau ARCADIS hebben dit principe omarmd door gebruik te maken van de online participatietool PraatMee. Samen werkten ze aan het vinden van de beste fietsroute voor de bewoners van Haarlemmermeer, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren en fietsen aantrekkelijker te maken voor de inwoners.

Over het project

In Haarlemmermeer worden maar liefst 40.000 nieuwe woningen gebouwd, waarbij ook het stationsgebied Hoofddorp grondig wordt vernieuwd en het Lincolnpark wordt ontwikkeld. Dit nieuwe park wordt een duurzame en toekomstgerichte wijk met veilige en goed aangelegde fietsverbindingen naar zowel het bruisende centrum als het centraal gelegen station. De gemeente zet daarnaast actief en doelgericht in op het verbeteren van de verbindingen tussen het centrum, het bedrijventerrein, de omliggende natuurgebieden en diverse recreatiemogelijkheden door de aanleg van een nieuwe, moderne en comfortabele fietsroute.

Waarom burgerparticipatie zo belangrijk is bij dit project?

Burgerparticipatie zorgt ervoor dat de meningen en ideeën van de inwoners worden meegenomen in de besluitvorming. Dit leidt niet alleen tot een groter draagvlak, maar ook tot betere beslissingen die daadwerkelijk aansluiten bij de behoeften van de gemeenschap. Voor Haarlemmermeer was het essentieel om de input van de inwoners te verzamelen om zo de fietsroute te ontwerpen die niet alleen efficiënt, maar ook veilig en aantrekkelijk is.

  • Potentiële routes vaststellen die de verschillende gebieden in Hoofddorp met elkaar kunnen verbinden.

  • Risico's, knelpunten & obstakels in kaart brengen.

  • De uiteindelijke route selecteren die de grootste voorkeur heeft.

  • Omwonenden betrekken bij het ontwerp van de gekozen fietsroute en de omliggende ruimte.

Haarlemmermeer

Hoe bereiken we deze mensen nu?

Voor dit project werden 2 inspraakavonden met omwonenden georganiseerd - eerst voor de voorlopige schetsen van mogelijke fietsroutes. En daarna voor de uitwerking van de gekozen fietsroute. De praktijk wijst echter (zoals vaker) uit dat er bij inloopavonden voornamelijk ouderen aanwezig zijn, en dit niet altijd een eerlijke afspiegeling geeft van de omwonenden. Tevens kunnen bepaalde mensen om fysieke omstandigheden niet aanwezig zijn, vinden zij dit geen fijne plaats of manier om hun stem te laten horen, of hebben zij simpelweg andere prioriteiten.

Steeds vaker wordt er bij dergelijke projecten dan ook gebruik gemaakt van online inspraaktools zoals PraatMee. PraatMee is een innovatieve online tool die gemeentes en organisaties helpt om effectief met hun inwoners te communiceren en hen te betrekken bij ruimtelijke projecten. De tool biedt een interactieve kaart waarop gebruikers kunnen tekenen, suggesties kunnen doen, en direct kunnen reageren op plannen.

In het geval van Haarlemmermeer werd PraatMee ingezet om de bewoners te vragen naar hun voorkeuren en zorgen over bestaande fiets- en verkeersroutes. Via een eenvoudig toegankelijke online kaart konden inwoners:

  • Routes kiezen die zij het liefst zouden gebruiken, en uitleggen waarom.

  • Gevaren en knelpunten aangeven waar zij zich zorgen over maken.

  • Suggesties doen voor verbeteringen.

Zo kunnen ook mensen die afwezig zijn bij inspraakavonden, toch inspraak leveren én is deze feedback gelijk locatiegebonden en gestructureerd. Om mensen ook online te laten participeren, zet je gewoonweg een QR-code in de krant bij bestaande aankondigingen, voeg je een link toe aan persberichten óf maak je gebruik van “geofencing” en online advertenties.

Markeren van knelpunten in de PraatMee-app van Haarlemmermeer.

101 online reacties!

De samenwerking tussen Haarlemmermeer, ARCADIS en PraatMee bleek een groot succes. Er kwamen meer dan 100 reacties binnen! Dankzij de input van de bewoners konden de planners inzicht krijgen in de route die daadwerkelijk de voorkeur heeft.

Daarnaast werd de input van bewoners nuttig ingezet voor het identificeren van knelpunten zoals gevaarlijke kruispunten en onduidelijke verkeerssituaties. Door de uitleg die inwoners daarbij gaven voor hun keuzes en gemarkeerde knelpunten kregen Arcadis en de gemeente beter begrip van de behoeften en wensen van de fietsers, wat leidde tot een routeontwerp dat beter aansluit bij het dagelijkse gebruik en de verwachtingen van de inwoners.

De resultaten van dit participatieproces waren dan ook veelbelovend. De gemeente kon uiteindelijk een routeplan presenteren dat breed werd gedragen door de bevolking, omdat het direct inspeelde op de input en feedback van de inwoners. Ook ontstaat er op deze wijze een verhoogde verkeersveiligheid dankzij aangepaste routes en verbeterde infrastructuur op basis van lokale kennis. De grotere betrokkenheid van de inwoners bij het project resulteert dus niet alleen in een positieve perceptie van de gemeentelijke planning en besluitvorming, maar ook in efficiëntie en kostenbesparing doordat potentiële problemen vroegtijdig worden geïdentificeerd, aangepakt en voorkomen.

Dashboard met resultaten van de PraatMee-reacties

Conclusie

De inzet van inspraakavonden én online participatie door Gemeente Haarlemmermeer en ARCADIS toont aan dat burgerparticipatie niet alleen een goede optie is, maar ook echt een nuttige bijdrage levert in succesvolle stedelijke en infrastructurele projecten. Door inwoners actief te betrekken bij de besluitvorming, wordt de kans op succesvolle en breed gedragen projecten aanzienlijk vergroot.

Samen bouwen we aan een betere, veiligere en meer betrokken gemeenschap. Meer informatie over hoe PraatMee kan helpen bij uw project? Vraag een demo aan!

Vorige
Vorige

Wat is burgerparticipatie?

Volgende
Volgende

Participatietools in Nederland: welke kun jij het beste kiezen en waarom?